Контрера, ВМРО: Казусът с активите на "Лукойл" в България вместо да върви към развръзка се заплита още повече

Казусът с активите на Лукойл в България вместо да върви към развръзка се заплита още повече. Президентът Румен Радев наложи вето на последните експресни законови промени по казуса Лукойл, прокарани от управляващото мнозинство. Признавам, че част от правните аргументи на Радев са верни. Вероятно законът ще бъде пак така експресно прегласуван. Това написа във Фейбсук страницата си заместник-председател на ВМРО и бщински съветник в Столичен общински Карлос Контрера.
Ето какво още пише той:
Големият проблем е, че държавата, кабинетът "Желязков" видимо нямат цялостен план как да действат. Кризата с горивата вече се задава - най-малкото защото за седмица дизелът поскъпна на дребно с 13 стотинки за литър, а това е едва началото. Първи голям въпрос - собствеността на активите на четирите компании, свързани с Лукойл в България. Всички говорят за рафинерията, а данъчните складове (70% са свързани с Лукойл), а търговците на едро и дребно? Правителството в момента има вариант да предложи законов текст за временно придобиване на собствеността под условие - след отпадане на санкциите да се възстанови предходното положение и Лукойл да си продаде активите на когото прецени и е възможно според санкциите. Това е сложна правна конструкция, но се избягва хаосът, породен от санкции върху собствеността, арбитражи, обезщетения, както и турбуленцията с пазара на горива.
Данъчните складове? Голямата неизвестна и голямата пречка за конкуренция при вноса на горива. Около 70% от тях са свързани с Лукойл, съответно попадат под санкциите. Откъде тогава ще минава вносът на горива - да кажем от Гърция или Румъния? Нужно е на първо място и там да се уреди въпроса с временното упражняване на правото на собственост, на второ да се измени Закона за акцизите и данъчните складове и да се либерализира режима за разкриване на нови такива. Така реално ще се даде възможност за по-голям внос на горива. Това обаче е средносрочна мярка и няма да даде ефект веднага.
Спекулата с цените на горивата се подхранва от липсата на държавен план как ще се задейства механизма за резерва и до къде и кое обезпечава държавата като запаси. Кое ще е приоритет? Ще има ли резерв и за обществения транспорт? Има ли план държавата експресно да започне внос на горива през някое от държавните дружества, включително за гарантиране на държавния резерв? Въпроси много - отговори хич...
Без да съм лош пророк, но рискуваме да посрещнем Коледа и Нова година в криза за гориво. Само да отбележа, че и рязко и трайно покачване на цените също е вариант на криза. Ако стигнем до този сценарий инфлацията също рязко ще тръгне нагоре.
В момента е нужно Министерски съвет да излезе и да даде точен и ясен план какво правим, ще има ли отлагане на санкциите, за колко време, няма ли да има; да се обясни ясно на гражданите и на бизнеса как ще се обезпечат нужните количества гориво. В момента недомлъвките, мълчанието и бягането от ясни отговори подхранва спекулата. Веднъж пуснат духът от бутилката, трудно ще се овладее ситуацията.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/parite/kontrera-vmro-kazusat-s-aktivi/


